인스타그램에 나타난 인플루언서의 자아표현에 관한 연구
한국OOH광고학회 | 한국OOH광고학회 | 24 pages| 2020.06.10| 파일형태 :
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자료요약
본 연구는 소셜미디어 인플루언서들의 자아표현 연구에 관한 것이다. 이 연구의 목적은 첫째, 인스타그램을 통해 자아를 표현하려는 인플루언서들의 의도를 파악하는 것이다. 둘째, 인플루언서들이 의도한 퍼스널 이미지를 구축하기 위해 의미요소는 어떻게 구성되는지 분석하는 것이며 셋째, 인플루언서들의 자아표현은 어떤 퍼스널 브랜드 이미지로 구축되는지 알아보고자 함이다. 분석 방법으로는 퍼스의 기호학을 사용하였다. 분석대상은 인스타그램에서 제공하는 13개의 카테고리 중 10만 이상의 팔로워를 보유한 인플루언서 100명을 선정하였다. 이들 가운데 상업적 정보원과 연예인, 스포츠 등 대중스타를 제외한 일반인 인플루언서 5명을 대상으로 자기표현 방식과 이를 통해 대중들에게 전달하고자 하는 의미를 기호학적 방법을 적용하여 분석하고자 했다. 연구 결과, 인플루언서들의 자아표현 유형은 실제적, 이상적, 개인적, 사회적 자아로 나타났다. 또한 퍼스널 이미지가 일관성 있게 나타난 인플루언서가 전문성과 신뢰성을 구축하는 것으로 나타났다. 이들은 다수의 팔로워를 통한 사회적 인지도가 높게 형성되어 기업의 광고 마케팅 정보원으로 적극적으로 활용되고 있었다. 본 연구에서 분석한 인플루언서들의 자아표현 방식이 앞으로 소셜미디어를 통한 퍼스널 이미지 형성과 퍼스널 브랜드 구축에 있어서 의미 있게 활용되기를 기대한다.
 
This study is to research ways of self-expression of influencers in social media platforms. Firstly, this study aims to identify the influencers’ intentions to express themselves through Instagram, and secondly, analyse how semantic factors contribute to constructing the intended image of the influencers, and thirdly, detect how the image is formed using these semantic factors to express the influencers’ personal image. Peirce’s model of semiotics was used for analysis in this paper. The analysis included 100 influencers with more than 100,000 followers from the 13 categories offered by Instagram. Among them, five general public influencers except commercial stars, entertainers and sports stars were analyzed. As a result, the types of self-expression of influencers were found to be practical, ideal, personal and social ego characteristics. Influencers with well-planned strategic self-expression, were shown to have enjoyed popularity, status, economic benefits, and leads their followers into the social core areas. In addition, influencers who have built a strategic self-image had high popularity and were actively utilized in corporate marketing. This study could be meaningfully used in the future in investigating personal image formation and personal brand building through social media.
목차
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 분석 결과
Ⅴ. 결론 및 연구의 한계점
참고문헌
ABSTRACT
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