Perspectives from Korean Advertising Practitioners
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 27 pages| 2019.02.13| 파일형태 :
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자료요약
Researchers have yet to give a great deal of attention to employee turnover in advertising agencies. Researchers have yet to determine, for instance, the relationship between unmet expectations and turnover intention. When it comes to unmet expectations and turnover intention, researchers are still unsure how these are mediated by organizational commitment, job satisfaction, and person-organization fit. This study is designed to explore these issues. For participants, this study gathers a total of 253 advertising practitioners from small-medium and large-sized/independent and in-house advertising agencies. The proposed research model was tested using structural equation modeling (SEM) via AMOS. The study results, as hypothesized, show that employees’ unmet expectations have a direct impact on organizational commitment, job satisfaction, and person-organizational fit. The findings suggest that organizational commitment and job satisfaction also have a direct impact on turnover intention. The findings also show, however, that person-organization fit has no impact on turnover intention. Practical implications are discussed. 
 
광고 대행사에서의 이직률에 대한 연구가 아직 활발하지는 않다. 충족되지 않은 기대감과 이직 의도와의 관계는 연구 주제로서 큰 의미가 있다. 조직 몰입, 업무 만족, 및 개인과 조직 간의 조화 등이 충족되지 않은 기대감과 이직 의도에 매개 역할을 하는지에 대한 연구가 미비하다. 본 연구는 이러한 실무적인 광고 대행사의 이직 의도에 미치는 요인들을 살펴보고자 한다. 본 연구를 위해 중소 대행사를 비롯해 대규모 대행사, 독립 대행사 및 인하우스 대행사에 근무하는 253명의 광고 실무자들이 설문에 참여했다. 제안된 연구 모델은 AMOS를 통해 구조방정식 모델링을 통해 확인하였다. 연구 결과, 가설에서 제안했듯이 직원의 충족되지 않은 기대감은 조직 몰입, 업무 만족, 및 개인과 조직 간의 조화에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 조직 몰입과 업무 만족은 이직 의도에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 마지막 장에 실무적 함의에 대해서 토의하였다.
목차
THEORETICAL BACKGROUND
METHOD
RESULTS
DISCUSSION
Unmet Expectation Organizational Commitment Job Satisfaction Turnover Intention 충족되지 않은 기대감 조직 몰입 업무 만족 이직 의도
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