인스타그램 이용자의 매개된 관음증이 구매 행동에 미치는 영향
한국광고홍보학보 | 한국광고홍보학회 | 34 pages| 2018.11.22| 파일형태 :
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자료요약
타인의 행위를 엿봄으로써 쾌락을 얻는 관음증은 미디어의 발달에 따라 소셜 미디어 이용자에게서 나타나는 일반적인 행동 양식이 되었다. 본 연구에서는 미디어를 통한 관음증, 즉 매개된 관음증이 인스타그램 이용자의 상대적 박탈감에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고자 한다. 또한 매개된 관음증으로 인한 상대적 박탈감이 현대인의 구매 행동에 어떠한 영향을 미치는지에 대해 규명하고자 한다. 이를 위해 실제 인스타그램 유저의 콘텐츠를 이미지로 제시하여 국내 20∼40대 331명에게 온라인 설문 조사를 실시하였다. 인스타그램 이용자의 매개된 관음증과 상대적 박탈감 그리고 구매 행동의 관계를 구조방정식을 통해 분석한 결과 인스타그램 이용자의 매개된 관음증은 충동구매, 동조 소비, 과시적 소비에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 상대적 박탈감의 매개 효과를 분석한 결과 상대적 박탈감은 인스타그램 이용자의 매개된 관음증이 동조 소비, 과시적 소비에 미치는 영향을 부분 매개하는 것으로 나타났다. 
 
Voyeurism, which is to obtain pleasure by peeping into acts by other people, has become one of general behavioral styles among social media users according to the development of media. This study set out to investigate the effects of voyeurism via media or mediated voyeurism on the relative deprivation of Instagram users and the effects of relative deprivation on the purchasing behavior of modern people via mediated voyeurism. For this purpose, the investigator conducted an online survey with 331 people in their twenties, thirties or forties, presenting the content images of actual Instagram users to them. The study analyzed relations among the mediated voyeurism, relative deprivation and purchasing behavior of Instagram users with a structural equation and found that their mediated voyeurism had positive effects on their impulse buying, consumer conformity, and conspicuous consumption. The analysis results of mediating effects of relative deprivation show that it had partial mediating effects on the influence of mediated voyeurism on their consumer conformity and conspicuous consumption and thus significant impacts on their purchasing behavior.
목차
1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론 및 논의
인스타그램 소셜 네트워크 서비스 매개된 관음증 상대적 박탈감 구매 행동 Instagram social network service mediated voyeurism relative deprivation purchasing behavior
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